2018

I årets første måneder blev der desværre ikke skrevet noget p.gr. af pause med hjemmesiden.

September

Renédino

1. Besøg i Odense, hvor René viste os hvor han er begyndt at arbejde, https://www.linksolutions.dk/ Ligger lige overfor denne sten- dinosaur.
13. Cyklede måske sidste tur i år i sommertøj sammen med Kjeld.
16. Besøgte René og var på bilkig, og prøvede en Hunday Plug-In Hybrid. Spændende, men dyrt. Vi må vist køre i Peugeot’en et par år endnu.
18.. Fantastisk vejr i dag, med temp. over 25° mange steder, så cykelsommertøjet måtte i brug igen. Rundede netop 3000 km. i år.
21. Første efterårsstorm går ind over landet. “Knud” forvolder heldigvis ingen skader heromkring, men gav en hel del regn, ca. 20mm. Det gik værst ud over NV Jylland, og fortsatte hele lørdag, så det bliver vist ikke cykelvejr på søndag, så tager vi på bilkig i stedet. (UJS biler. Viborg)
24. Cyklede knap 60 km sammen med Kjeld i strid blæst, men tørvejr. Vi kører igen i morgen. fordi der loves regn onsdag og torsdag. Høstede den sidste agurk i drivhuset. Nu er der kun nogle tomater og et par klaser vindruer tilbage. Druerne har været helt usædvanligt store og søde i år, men færre klaser end sidste år.
25. Så var det Lines tur til at vælte på cyklen. Har slået tænderne og skal til Århus for at få set på det. Man håber, at de 4 tænder, der var slået løse, vokser fast igen, men det kræver bl.a. at hun er på blød kost et par uger.
27. Det blev alligevel cykelvejr i eftermiddag, så jeg kørte med klubben sammen med 5 ryttere fra B-holdet, 53 km med 29,3 km/t i snit. Ret hårdt i den stride vind. (Jeg følges normalt med C-holdet)

Oktober

1. Så er sidste klase vindrue plukket og spist. Druerne har været meget søde i år og alle er blevet modne. Kun ganske få tørrede ind, men der var heller ikke så mange klaser i år som sidste år, men da var der også så mange som aldrig før.
Cyklede en lille formiddagstur på 53 km med 2 KCK’er, og det holdt tørvejr, men vejene var våde, så vi blev lidt beskidte.
17. (Onsdag) Mor er nu hjemme igen efter sit hospitalsophold. Hun blev fundet udenfor huset fredag morgen af hjemmeplejen efter at have ligget ude hele natten. Hun har skrabt huden af hælene og har blå mærker forskellige steder, så nu sidder hun i sin stol med store forbindinger på benene og har besvær med at gå og stå, så hjemmeplejen kommer op til 6 gange i døgnet.
18. Cyklede en tur med Agner på 55 km. Var det mon sidste tur i år?
Det blev det så ikke. Kørte lige Bøllingsø turen søndag formiddag sammen med Kjeld, 53 km. inden efterårsvejret satte ind med rusk og regn.
22. Så er skolernes efterårsferie forbi, og de gav både glæder og sorger. Vi havde børnebørnene de første par dage og derefter var de på campingpladsen indtil fredag, hvor vi skulle hente dem. På vej til Ebeltoft kom vi kun lige forbi Silkeborg på motorvejen, så mistede højre bagdæk pludselig al luft. I stedet for at forsøge med rep.sættet, ringede jeg til Falck og bad om, at måtte blive transporteret hjem, så jeg kunne skifte til vinterhjulet og så komme videre. Der gik dog næsten en time inden de kom, og så var batteriet tappet for strøm og bilen kunne ikke starte! Det klarede falckmanden, så vi kom hjem, men så tilbød Bodil at komme med børnene, så vi kom ikke til Ebeltoft i den omgang. Bilen er nu ladet helt op og vinterdæk på baghjulet. Måske jeg allerede nu skifter de andre også, for det bliver vist vinter om en uge.
Lørdag formiddag besøgte Benjamin og jeg Energimuseet i Tange, og det blev en god tur, hvor det mest spændende for Benjamin nok var legepladserne og en kat, der holdt til i “madpakkeområdet”, men ellers så vi det meste. Han var også meget interesseret i mekanik, strøm og computere.

23. Sidste aften i denne omgang på aftenskolen.
24. Nu er der vinterdæk på alle 4 hjul. Lidt tidligere end normalt, men der loves nattefrost i overmorgen og måske sne, så vi kunne ligeså godt få dem skiftet.
28. så kom den første nattefrost og snebyger. Skulle have cyklet afslutning i klubben, men meldte cykling fra p. gr. af vejret. Jeg turde ikke køre i det måske glatte føre, sæt jeg væltede og kom til skade lige her inden vi skal på ferie.
31. Var i Herning ved Peugeot, for at få skiftet batteriet. Desværre viste det sig ikke at være batteriet, men generatoren, der ikke ydede tilstrækkeligt, så nu skal den udskiftes på mandag, og det er dyrt, ca. 7500 kr. Surt, nu vi har bestemt os for at skifte bilen ud!

November.

20. Denne måneds altoverskyggende begivenhed, var Lilians fødselsdagstur til Malta. Derfor har vi haft så travlt, at der ikke rigtig har været tid til at opdatere hjemmesiden. Turen til Malta blev en stor oplevelse, selvom vejret ikke var det bedste, men det man kunne forvente på denne årstid. Vi havde 19 – 22 grader om dagen, mest overskyet, men også sol indimellem. Lørdag og søndag fik vi nogle kraftige regnbyger, men alle blev tørre igen. Birthes hals havde dog ikke godt af det kølige vejr, men nogle sugetabletter hjalp lidt. På turen var vi meget aktive. Vi tog på udflugter næsten hver dag, enten sammen, i mindre grupper eller hver for sig. På Lilians fødselsdag regnede det, så turen til Gozo fandt først sted d. 14. på grund af vejret.
Vi startede om lørdagen med at gå på sightseeing i Meliha by, hyggelig gammel bydel med stejle gader, kirker og underjordiske tunneller fra krigens tid. Det trak op til regnvejr, så de fleste tog bussen ned til hotellet, men BoK, Maybritt og Lilian gik/løb nedad vejen og blev mere end gennemblødte!

Søndag var jo så dagen,(11/11) hvor vi tog bussen ind til hovedstaden Valletta og derfra videre til det berømte marked ved havnen i Marsaxlokk. Det blev dog ikke til så meget marked, for knap var vi ankommet før regnen tog fat, og når det regner på Malta, så regner det. 40mm på 1 time. Vi søgte ly så godt vi kunne, og da regnen stilnede af, besluttede vi at tage hjem til hotellet igen til en sen frokost. Om aftenen havde vi reserveret bord på den Orientalske restaurant, og der var dækket op med champagne On the House. Roomservice var kommet med kage op på værelset om eftermiddagen.
Mandag gik vi op til Saint Agathas Tower eller “Det Røde Tårn” som det populært kaldes.  Vi så en genvej gennem et naturreservat, men det viste sig at være en dårlig idé, for stien blev ret hurtigt meget pløret, så vores fodtøj trængte til en større rengøring, da vi endelig kom på fast grund.
Tirsdag tog vi igen til Valletta, gik rundt i den gamle by med den nye, omdiskuterede byport og hørte kanonen blive skudt af kl.12.00 fra fortet ved havnen. Om eftermiddagen kørte alle hjem til hotellet, på nær Lilian og S P, der tog til den gamle hovedstad Mdina og gik rundt i den velholdte middelalderbydel med fortet til solen gik ned.
Onsdag var det så Gozo turen, som Lilian gav til sine gæster.
Vi sejlede øst om Comino øen med de fantastiske huler og stejle skrænter med flotte formationer. Vi ankom til Gozo og blev samlet op af busser med åben top, og kørte rundt til øens seværdigheder et par timer, for atter at gå ombord på båden. Hjemturen gik vest om Comino og her fik Cecilia sit store ønske opfyldt, nemlig at bade i Den Blå Lagune. Efter frokost på skibet sejlede vi tilbage til Malta forbi bl.a. krystal lagunen og flere flotte huler, hvor et par stykker var så store, at båden kunne sejle helt tæt ind under klipperne. En uforglemmelig fødselsdagsudflugt.
Torsdag bød på afslapning, bl.a. ved stranden og poolerne inden vi gik tidligt til ro, fordi vi ville blive afhentet allerede kl. 04.00 fredag morgen for at blive kørt til lufthavnen og flyve tilbage til Hamborg.

22. Raceren er nu stillet i vinterhi. Nåede dog at cykle helt frem til d. 9. nov. I alt i år kørt 3661 km. Det er ca. 600 km. færre end sidste år.
23. General forkølelse siden i går. Måtte melde fra til Agner og Kirsten. Er forhåbentlig på toppen igen i morgen til gæster om aftenen.

December

3. Juletræerne er hentet i sidste uge og sat op på terrassen både her og i Overlund samt på min mors græsplæne. Lysene blev tændt i fredags d. 30. nov. og lyser lidt op i det sure vejr vi har i øjeblikket. Solcellerne har praktisk taget ingenting produceret i november, dog lidt over gennemsnittet, og det ser ikke bedre ud i denne måned. Håber på højtryk og solskin i julen.
6. Så lykkedes det endelig for YouSee at flytte/tømme min mailbox og oprette manglende logon mulighed til webmail efter mange forsøg de sidste par måneder. Nu er der 2GB til rådighed i vores mailbox svarende vel til mindst 25 års behov. Og så kan jeg selv gå ind og slette, hvis der bliver overfyldt!
8. Så fik Cecilia vækket nisserne, og Julius havde skam husket at få godter i sækken. Han var den første der blev vækket. Nu er der nisser overalt.
9. Vi har været på det årlige teaterbesøg i aftes i Det Ny Teater, Silkeborg, for at se revyen. Mange festlige indslag og sjove bemærkninger. Fantastisk spillet set i lyset af at alle er amatører.
13. (43 års bryllupsdag). Der var pyntet op, da vi kom tilbage fra Overlund om aftenen. Nu gør vi klar til julehygge med familien på lørdag.

15. Julehyggen forløb rigtig godt. Gæsterne hyggede sig ved begge borde.
16. I dag søndag, hentede vi min mor over til frokost, så hun også kunne smage de samme retter, som lørdagsgæsterne, og det gik fint, selvom hun måske har rosen i benene. Hun er sat i antibiotikabehandling, både for urinvejsinfektion og rosen.

22. René er nu hjemme på juleferie og i dag besøgte vi Gl. Estrup. Et helt fantastisk slotsmuseum indrettet i 3 fløje opdelt efter århundreder og landbrugsmuseum med gamle landbrugsredskaber og køkkeninventar fra en tid, som man selv kan huske. Det er godt gjort, at det vi kender til fra vores barndom, nu er kommet på museum.

Gl. Estrup 22/12 2018

31. Juleaften hentede vi mor over til os, og det gik fint. Hun havde en fin aften og nød rigtig oldebørnene, selvom Cecilia var meget forkølet og derfor lidt halvsløj. Efterfølgende gik det knap så godt med hendes helbred. Har været sengeliggende indimellem og haft vagtlæge flere gange, men det går igen lidt bedre. Renés fødselsdage er også overstået, så nu er vi klar til nytårsaften.

Julebrev 2018

Nu er det jul igen! Det er som om tiden går hurtigere, jo ældre man bliver, eller også ta’r tingene lidt længere tid.

Vi har ingen problemer med at få tiden til at gå, men at få den til at slå til. Jamen, hvad har vi dog så travlt med? Vi har i årets løb brugt tiden på familiesammenkomster, fester, fødselsdage, teater, musikoplevelser, sport, cykling og tennis, biografklub, kusine/kollegatræf, børn og børnebørn, hus og have. Også en Ø-ferie på Fanø med René og Lilians fødselsdag på Malta var en stor oplevelse. Ellen på Trekronervej får også ofte et besøg. Vedligehold af kroppen, (S.P.) har betydet en del besøg ved læger og på sygehus, men det ser fornuftigt ud med helbredet nu, alderen taget i betragtning. Apparatet mod søvnapnø har givet bedre nattesøvn til os begge.

Juleaften fejres her på Bjergfyrren sammen med børn og børnebørn samt Ellen, René holder fødselsdag både d. 27. og 28. og nytårsaften fejrer vi sammen med naboerne.

Til slut vil vi ønske alle en rigtig glædelig jul samt et godt og lykkebringende nytår med tak for hyggelige stunder sammen i det gamle år.