2017

Januar

Godt Nytår  til alle. Så er vi klar til at tage fat på 2017. Vejret har været meget skiftende den første uge, fra -14 º frost og sne til +12 º regn og blæst. Og det fortsætter den næste uge, men herefter ser det ud til, at det bliver mere vinterlig med dagsfrost og snevejr.
12. jan. Regn og blæst/storm i vest, men sne og trafikale problemer i øst, mest på Bornholm.
16. jan. Efter en weekend med frost og fuld sol (næsten), blev mandag solcellernes bedste dag i år med en produktion på lidt over 5 Kwh. men så var det også slut. De næste dage helt overskyet, men med tøvejr.
Torsdag aften starter jeg igen i Viborg sammen med Kristian på aftenskole for at lære mere om Word Press og hjemmesider. (10 gange i AOF).
21. jan. Var i Århus til åbning af Kulturhovedstad 2017. En fantastisk oplevelse, at stå ved DOKK1 sammen med 70.000 mennesker og betragte optoget med de 6 vikingeskibe og tusindvis af børn og unge med små led lys følge med i et ca.1 km. langt optog. Samtidig korsang fra 1000 sangere og projektører, der oplyste såvel nattehimlen som de store silobygninger på havnen, afsluttende med et gigantisk fyrværkeri. En uforglemmelig aften, ikke mindst takket være det gode vejr, plusgrader og ingen vind.

Februar

2. Hentet ny TV boks i YouSee butikken i Viborg. Den gamle var nu helt død, og en ny var i restordre og blev ikke leveret som lovet. Heldigvis havde butikken et par stykker, så nu skal vi lige lære at bruge den.
5. Var i dag i Karup sammen med Knud til navngivning af lufthavnen til Midtjyllands Lufthavn. P.gr. af tåge, blev overflyvning af F 16 jagere aflyst og i stedet kom en redningshelikopter og gav en opvisning. Der var kagekonkurrence med mange fine kager.

Bedømt af bl.a. Timm Vladimir.
22. Så er indbydelserne til min fødselsdag ved at være sendt/omdelt, og de første til- og afmeldinger er kommet. Vi har i dag set på “Vin-smagerummet” nede i Arenaen, så det bliver der receptionen holdes.
23. Så kom snevejret.

Det blev heldigvis ikke så slemt her.  Vi fik kun et lille drys, og dagen efter var det næsten væk, ikke mindst på gr. af det fine solskin. Det håber vi at få mere af, det kan solcellerne nemlig godt lide.

Marts

Den første uge bød på overskyet og en del regn. Ikke megen sol, men plusgrader. Det ser dog ud til, at vinteren vender tilbage for en kort bemærkning i næste uge.
4. Lørdag var Lilian og jeg i Mosen for at skove det birketræ, som stormen havde skamferet og så fik hun afprøvet sin hjelm! Det holdt tørvejr mens vi var der, dog kun ca. 4 gr. varme, så da træet var lagt ned og stammen savet op, varmede vi os på den medbragte kaffe, ryddede op og kørte hjem igen.
14. Så er raceren gjort klar til start, med nyt dæk, kæde og tandhjul, så nu håber jeg på solskin og tørvejr næste søndag, hvor sommertræningen starter op i klubben. Måske jeg kan køre en lille tur inden, hvis vejret tillader det.
16. Kørte første tur på den i år sammen med 3 andre KCK’er. 51 km. på 1time og 55 minutter. Det var hårdt, både for ben, arme og ikke mindst rumpen!!! Cyklen kører rigtig godt efter at have været ude ved Per P. Nu må vi se hvor mange km. det kan blive til i år.
18. Maren var til syn, men blev desværre ikke godkendt  p.gr. af en knækket bagfjeder, lidt slidt styrekugle og en smule rust i bageste sidepanel. Surt show, men Arne har lovet at hjælpe med at skifte delene, så den efter omsyn kan køre et par år mere.
21. Cyklet for 2. gang. Startede i solskin, men sluttede i en stormende haglbyge i modvind. Efter 58 km. var jeg helt ødelagt, rart med et varmt bad ved hjemkomst.
26. Sommerstart i cykelklubben med over 50 deltagere. Kørte kun 47 km. p.gr.af ondt i halsen m.m. så jeg havde ikke så meget vejr. Også stemmen har været næsten væk i flere dage. Håber, det snart bliver bedre.
30. Måtte til lægen og fik ordineret øjendråber. Nu var alt galt, men dråberne hjalp ret hurtigt på de sammenklistrede øjne. Nu er det så kun halsen og stemmen der driller.

April

4. Stemmen og halsen har det efterhånden bedre, men det har også taget sin tid og kostet mange bolsjer af forskellig art. I eftermiddag vil jeg prøve at cykle med klubben igen, så må vi se, hvordan det går.
6. I dag var jeg på Borgerservice for at aflevere lægeerklæring og ansøgning om fornyelse af kørekortet, og efter lidt besvær, lykkedes det vist at få ansøgningen sendt.
7.- 9. Været hos René for at male loft og vægge i køkken og stue. Et stort projekt, men heldigvis kom Line og Tom og hjalp til, ellers var vi ikke blevet færdige i weekenden. Nu ser her rigtig flot ud, og så kan der vel gå 16 år, inden der skal males igen?

Nu gælder det så haveprojekt Overgårdsvej, men vejret driller her op til påske, er dog godt begyndt.
11. Cykeltur med klubben. Regnvejret startede så småt kort efter start, men tog efterhånden til, så vi kortede turen lidt, og vendte hjem godt våde og beskidte. Mange steder havde landmændene været i marken og slæbt jord og skidt med ud på vejen, så vi blev sølet til. Håber på bedre vejr til næste gang.
13. Ja, det skete så bare ikke. Kørte 52 km og blev om muligt, endnu mere beskidt end sidste gang. Slut med at køre i regnvejr!

20. Så har jeg hentet mit nye kørekort på Borgerservice og afleveret det gamle. Nu går der så 5 år før det skal fornyes.

Maj.

2. Solcellernes bedste dag med over 19 Kwh produceret. Det skyldes bl.a. det kolde vejr, med encifrede temp. Cyklede for 5. gang i tørvejr, men masser af blæst stadigvæk. Det har været en plage hele foråret.
6. Så kom sommeren. Ingen vind og næsten fuld sol hele dagen. Var til Maybritts fødselsdag og der var meget varmt på terrassen og 22 gr. i skyggen. Denne aften kunne vi sidde ude i shorts og bare arme. Vi håber på fint vejr igen i morgen.
27. Så er min 70 års fødselsdag vel overstået. Dagen startede kl. 00,10 med et stort fyrværkeri nede ved Arenaen, men det var nu i anden anledning. Om morgenen var der skilteskov i indkørslen! Familien kan simpelthen ikke lade være. Receptionen i Arene Midt gik godt. Gæsterne var glade, kom med masser af gaver og solen skinnede fra en skyfri himmel, maden smagte godt og vinene ligeså, så hvad mere kunne man ønske sig. Alt i alt en rigtig god dag. En stor TAK til alle deltagere.

Juni.

Så er vi hjemme igen, efter at have brugt min fødselsdagsgave fra Lilian: 1 kør-selv-ferie til Italien, 3 overnatninger i Rimini og 3 overnatninger ved Gardasøen, sammen med Birthe og Knud. En meget lang køretur derned, fordi der var så meget kø i Tyskland, at vi kom mere end 10 timer senere end beregnet. Vi ringede til hotellet, at vi blev forsinket, og de stod klar med mad til os, da vi ankom kl. 21. (En anden grund til forsinkelse var lige det med fordækket !!!) Ellers en meget flot tur, hvor især området ved den nordlige ende af Gardasøen er noget helt særlig. Vi så mange borge, domkirker, et par slotte og vi besøgte en vingård. Også en udflugt til lilleputstaten San Marino blev det til. Meget spændende med borgbyen på toppen, hvor vi kørte op med svævebanen.
Efter 3 overnatninger i Rimini fortsatte vi til Gardasøen, til byen Riva del Garda, ved søens nordlige ende. Et helt fantastisk smukt sted, med stejle bjerge hele vejen rundt. Vi fandt hotellet med lidt besvær og lokalpolitiets hjælp. Et flot 4 stjernet hotel med gode værelser og en buffet, vi næsten ikke har set magen til, så vi smovsede rigtig, med god mad og vin samt champagne til morgenmaden. Næste dag kørte vi søen rundt og besøgte bl.a. en borg beliggende på en smal landtange ud i søen. (Rocca Scaligera di Sirmione). Fra det 47 m. høje tårn, var der en fantastisk udsigt over borgbyen og søen. Hjemturen gik bedre end udturen. Der var næsten ingen kø, så vi tog en overnatning i Tyskland, inden det sidste stykke til grænsen og DK:
16. Efter at være kommet hjem fra Italien, var det Egons fødselsdag, der skulle laves skilte til og sættes op om morgenen som en overraskelse. Han var nu forberedt, så det blev en hyggelig formiddag, med rundstykker, champagne og kransekage og selvfølgelig Egons fortræffelige lakrids is. Om eftermiddagen kørte jeg ud til min mor, og hun havde det ikke godt. Sad i sin stol og kunne ingenting, så jeg ringede til lægen, en akut sygeplejerske kom og tog prøver og efter samtale med lægen, blev hun indlagt på Silkeborg Sygehus.
21. Hun er nu hjemme igen og hjemmeplejen kommer op til 4 gange i døgnet, og sørger for at hun får mad og drikke, samt sin medicin. Det går nu allerede meget bedre, vi håber, det fortsætter.

Julebrev 2017

Året startede med et brag, da kulturåret blev skudt i gang i Århus, hvor vi var tilstede sammen med tusindvis af mennesker og deltagere. Her d. 9. december blev det så afsluttet i Hvide Sande.

Vejrmæssigt har der ikke været noget at glæde sig over, det er dog lykkedes mig at køre knap 4200 km på raceren, det meste heldigvis i tørvejr, men nogle gange blev jeg både våd og godt beskidt.

Året bød på en hel del festdage, runde og halv runde fødselsdage, et guld- og et kobberbryllup. Jesper, Maybritt og Line blev 40, Egon 60, Knud, Niels Peter og Åse fyldte 65, Aksel og S.P. rundede de 70. Line og Tom fejrede kobberbryllup og samtidig begges 40 års fødselsdag.

Den 26. maj, på én af sommerens bedste dage, havde vi inviteret til reception i Arena Midt med 52 gæster. Senere mødtes vi med ”konsortiet” på Sixtus i Middelfart og det blev et par rigtig gode dage. Jeg fik mange dejlige gaver og 2 af dem var til oplevelser. Først en ”kør-selv-ferie” fra Lilian til Rimini og Gardasøen sammen med Birthe og Knud, en fantastisk tur, som der kunne skrives meget mere om, (Læs her under Juni Måned). Børnene havde inviteret til sejlads med Helge i Det Sydfynske Øhav, og det blev en solrig tørvejrsdag afsluttende med grill ved stranden.

Aksel inviterede til fest på 6. Frederiks Kro i Risskov, selvom vi havde været nede hos dem i Spanien sidste år på en meget spændende tur.

Den årlige øtur med René gik til Sjælland, nærmere bestemt Roskilde, Helsingør med Kronborg, Fredensborg, Frederiksborg samt domkirker undervejs. Alt i alt meget spændende begivenheder.

Der har også været tid til, at have børnebørnene på ferie og det glæder os meget at følge dem i deres opvækst.

René har fået forlænget på Sanderumgård til 31. marts.

Vi havde desværre også nogle særdeles triste hændelser, idet vi mistede både Alex og Ilse i Rødkjærbro med 3 måneders mellemrum og her senest Lilians farbror Svend. Ikke flere dødsfald foreløbig !

Juleaften holder vi i år her på Bjergfyrren med René og Bedste Ellen. Nytårsaften fejres hos os med de sædvanlige naboer.

Til slut vil vi ønske alle en GLÆDELIG JUL og et GODT NYTÅR med tak for alle gode oplevelser i det gamle.

Lilian og Søren Peter

Stopper her.

Ja, det gør det så ikke alligevel. Er blevet overtalt til at genoptage hjemmesidens aktiviteter 11/9 2018.